Værdigrundlag
Vores mission på skolen er, at alle børn skal blive så dygtige som muligt i forhold til at opnå størst mulig mestring i eget liv. Vi understøtter udvikling af livskvalitet gennem selvstændighed og relationer, således at alle får værdi og betydning i fællesskabet.
På Vesterbakkeskolen vil vi være kendt for, at vores elever udvikler kompetencer, der giver dem den bedste forudsætning for gennem aktiv deltagelse at kunne opleve sig inkluderet i det samfundsmæssige fællesskab.
På Vesterbakkeskolen er det en grundlæggende værdi, at vi ser barnet frem for diagnosen og arbejder med udvikling gennem relationer. Vi ser værdien i et helorienteret perspektiv på samarbejde omkring barnet, hvor alle aktører er betydningsfulde og kan bidrage til udvikling af givende læringsmiljøer for eleverne.
Bærende principper
På Vesterbakkeskolen arbejder vi i professionelle læringsfællesskaber:
- Medlemmerne af et professionelt læringsfællesskab har en fælles forståelse af, hvilke værdier og visioner der ligger til grund for skolens virksomhed.
- De tager et kollektivt ansvar for elevernes læring og læringsudbytte.
- De arbejder med reflekterende og professionelt undersøgende metoder som f.eks. kollegabaseret observation og feedback.
- De samarbejder på et praktisk plan, f.eks. med fælles undervisning, kollega-feedback og evaluering.
- De fremmer læring og kompetenceudvikling i fællesskabet blandt medarbejdere i teamet.
På Vesterbakkeskolen arbejder vi med mål for elevernes udvikling ud fra de 4 livskompetencemål:
- Social kompetencer
- Motoriske kompetencer
- Kommunikative kompetencer
- Personlig kompetencer (selvhjulpenhed)
Disse kompetencemål fastholdes i dagligdagen gennem "min uddannelse", hvor de synlige læringsmål er beskrevet gennem elevplanerne.