Klassedannelse
Eleverne placeres i klasser hvor pædagogikken tilpasses deres handicapgrad og diagnose. Denne vurdering baserer sig på:
- Relevant og nuanceret forskning inden for de enkelte diagnoser
- En dialog omkring det enkelte barns grad af handicap
- Familiens ønsker og opfattelser af deres barn
- Afgivende personalers oplevelser af, hvilke pædagogiske strategier og tilgange der har båret frugt
- Vesterbakkeskolens aktuelle muligheder og begrænsninger.
Klasserne kan bestå af flere årgange, for så vidt at eleverne er på samme udviklingsniveau.
Eleverne fortsætter som udgangspunkt, og så vidt det er hensigtsmæssigt, i samme klasse gennem deres skoleforløb.
Det tilsigtes at der er 4-6 elever i en basisklasse og 10-15 elever i en storklasse.
Det tilsigtes, at begge køn repræsenteres i alle klasser.
Overgange
Ved overgangen fra indskoling til mellemtrin er der særligt fokus på elevernes eventuelle behov for at kunne danne nye/andre sociale relationer.
Der er ligeledes særligt fokus på at vurdere deres skolefaglige niveau for derved at sikre, at de er i det rette skoletilbud.
Ved overgangen fra mellemtrin til udskoling er der særligt fokus på, at eleverne forberedes på at indgå i forskellige gruppesammenhænge, hvor der er projektundervisning.
Eleverne hører stadig til i basisklasser. Der er i overbygningen en helhedsorienteret tilrettelæggelse af undervisningen og aktiviteter, som giver mening for elevernes videre liv og som sikrer en positiv udvikling i retning af deres ungdomsliv.